Forum korzysta z plików cookies. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

Ocena wątku:
  • 1 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Przybornik wujka Ro
#14
Zmiana narracji wewnętrznej, czyli jak poczuć się lepiej

Czas na kolejną odsłonę warsztatu wujka Ro. Czy myślisz czasem, że wszystko, co cię spotyka jest złe, każdy gest i spojrzenie są przeciwko tobie, a to dlatego, że jesteś beznadziejny? Jeśli tak, być może ten post ci się przyda.

Proces, który opiszę, składa się z czterech kroków - każdy opatrzony pytaniami pomocniczymi:
1. Uspokojenie emocji - przebicie się przez ich ścianę
2. Częściowe ułożenie systemu wartości - w zakresie samopostrzegania
3. Zmiana nastawienia i oczekiwań - "co mogę" zamiast "czego brakuje"
4. Odwrócenie narracji wewnętrznej - zmiana interpretacji bodźców

Uspokojenie emocji

Tym razem, żeby osiągnąć postawione sobie cele, musiałem użyć strategii, która postawiła przede mną pewne wzywanie. Żeby wykorzystać logiczną argumentację, najpierw musiałem użyć emocjonalnego, hmm, łomu. Słowem, najpierw musiałem przemówić do emocji, żeby te opadły na tyle, aby dało się dotrzeć do czystych procesów myślowych i je zmienić. Kiedy zdałem sobie z tego sprawę, zacząłem rozglądać się za czymś, co mogłoby mi za ten łom posłużyć. Tutaj muszę oddać, co Hiacynta, bo bez niego nie byłbym w stanie poprawnie określić emocjonalnego impaktu, tego, co przeszukiwałem.

Jak się okazało, miałem trochę szczęścia, bo trafiłem na taką historię:

Kobieta idzie na pierwszą od dawna randkę - do restauracji. Na miejscu, po dwudziestu minutach, facet, z którym się umówiła, wychodzi do toalety, by potem zniknąć bez słowa i zostawić ją samą przy stoliku. Kobieta jest załamana i jedyne, co potrafi teraz zrobić, to zadzwonić do przyjaciela. Ten, gdy słyszy co się stało, mówi: "A czego się spodziewałaś? Myślałaś, że naprawdę ktoś cię zechce? Nos masz krzywy, nogi niezgrabne, a na dodatek jesteś nudna". 

Kiepski ten przyjaciel, co? Tylko, że tak naprawdę kobieta nigdzie nie zadzwoniła. Cała ta "rozmowa" odbyła się wewnątrz jej głowy, gdy zdała sobie sprawę, że została porzucona. Jeżeli nie uważasz za właściwe, aby przyjaciel tak się odzywał do ciebie w ciężkich chwilach, dlaczego pozwalasz na to sobie?

Ze względu na lekko podniesione ciśnienie w połowie tej historii, "łom" zadziałał. Mogłem iść dalej. To oczywiście nie oznacza, że ta historia będzie również perfekcyjnym łomem dla twojego systemu. Jeśli nie zadziała, będziesz musiał znaleźć własną.

Kolejną rzeczą, która mi tutaj pomogła, był mały test: na chwilę poprosiłem host, żeby rozluźniła wszystkie mięśnie. Zapytałem: "Kiedy się lepiej czujesz: kiedy myśli są spokojne i możesz zająć się czymś przyjemnym, czy kiedy spięte krążą wokół aspektów problemów, na które nie masz wpływu, albo problemów, przy których zrobiłaś wszystko, co w twojej mocy, i teraz można już tylko czekać?". Kiedy zobaczyła kolosalną różnicę, jej myśli chętniej schodziły z toksycznego toru.

Pytania pomocnicze:
- Co działa emocjonalnie na mnie (mojego hosta)?
- Gdzie mogę znaleźć odpowiedni łom?
- Jak wyglądałby odpowiedni łom dla mojego systemu?

Częściowe ułożenie systemu wartości

Znalezienie i ułożenie swoich wewnętrznych wartości to nie jest coś, co załatwia się w miesiąc, rok, czy nawet dziesięć lat. Podejrzewam, że ten proces, jak większość u ludzi, jest dynamiczny przez cały okres życia. O tym, zresztą, zamierzam napisać osobny post, kiedy już rozwinę narzędzia potrzebne do odpowiednich poszukiwań i oceny wartości (ten proces jest w trakcie u nas). W tym przypadku chciałbym się skupić jedynie na tym elemencie systemu wartości, który ma bezpośredni wpływ na samopotrzeganie.

Podobnie jak z narracją, problem leży w kierunku. Jeżeli swoją wartość postrzegasz jedynie na podstawie zewnętrznych bodźców (ocenie innych), twój nastrój i wewnętrzne poczucia są zapewne burzliwe i, najczęściej, negatywne. Z tego wynikają inne problemy, jak na przykład chęć zadowolenia innych, by tylko "otrzymać" pozytywną ocenę. Do tego dochodzi niepokój i brak poczucia kontroli.

Rozwiązaniem uniwersalnym wydawałoby się tu przekierowanie źródła własnej wartości tak, aby pochodziło z wewnątrz. Trzeba jednak uważać, by nie przeholować - jeśli nie będzie się brało bodźców zewnętrznych zupełnie pod uwagę, można zgubić perspektywę i przestać być skutecznym, uważając się za ósmy cud świata.

Tak więc, najlepiej zacząć od prostej rzeczy: znalezienia i rozwijania swoich zainteresowań. Trzeba sobie przypomnieć, co sprawiało przyjemność, zanim jeszcze głowa zajęła się gdybaniem, i skupić się na tym. To, co robisz, i jak robisz, jak się starasz, i nawet gdy nie wychodzi; ciekawość świata i zaspokojenie tej ciekawości - to wszystko tworzy wewnętrzne podwaliny do postrzegania swojej wartości od wewnątrz. Bo kto cię widzi wewnątrz lepiej, niż ty sam?

Pytania pomocnicze:
- Co jest dla mnie interesujące?
- Co mogę zrobić, aby zagłębić się w to?
- W czym, co mnie interesuje, jestem dobry?

Zmiana nastawienia i oczekiwań

Ten podrozdział, w zasadzie, mógłby się składać jedynie z pytań pomocniczych. Założenie jest proste: jeśli oczekujesz tylko najlepszego traktowania, każde inne podłamuje twój dzień. Jeśli skupiasz się na pytaniu siebie ile dali ci inni i dlaczego tak mało - skupiasz się na poczuciu niesprawiedliwości.

Wiadomym jest, że będąc pełną osobowością wśród innych pełnych osobowości, nigdy nie będziesz pasować pod wszystkie możliwe preferencje, bo większość z nich się wyklucza. Dlatego też oczekiwanie tego samego od ludzi z różnym nastawieniem do ciebie nie ma logicznego sensu. Skoro tak, lepiej jest podkreślić te elementy, które są pozytywne dla twojego systemu. I skupić się na skuteczności pozyskiwania ich. Akceptując, że tylko część ludzi będzie twoimi sprzymierzeńcami, łatwiej ich rozpoznasz.

Druga sprawa to rzeczy, które ty możesz dać z siebie. Łączy się to bezpośrednio z tym, w czym jesteś dobry, a także z tym, co możesz i chcesz zrobić. Nie rób z siebie herosa, na początek zaprojektuj drobiazgi, które może mogą komuś umilić lub ułatwić życie. Być może wystarczy podać komuś długopis, gdy ten mu upadnie, albo zabrać go do kina, gdy ma zły dzień. Nie oczekuj zapłaty, żeby zdjąć z siebie napięcie. Dzięki działaniu możesz odzyskać część poczucia sprawczości.

Pytania pomocnicze:
- Co dali mi inni? (wymień pozytywy, żeby wzbudzić w sobie wdzięczność i wymień negatywy, żeby wyciągnąć wnioski oraz wiedzę, za którą też można być wdzięcznym)
- Co ja mogę dać innym? (konkrety!)

Odwrócenie narracji wewnętrznej

Wszystkie poprzednie kroki miały ci ułatwić ten, ostateczny. Na pewno warto nad nim pracować już w trakcie wypełniania poprzednich, żeby powoli przyzwyczajać się do zmiany myślenia.

Twoja narracja wewnętrzna może wynikać z wielu rzeczy. Bardzo łatwo jest znaleźć do niej materiał na zewnątrz - podobnie jak poczucie swojej wartości. Zależnie od tego jak mocno jesteś przywiązany do zewnętrza, do narracji może przyłożyć się przykre słowo, albo samo chłodne spojrzenie. Nie masz do końca wpływu na to, co spotyka cię z zewnątrz i nie wszystko to jest zawsze następstwem twoich działań - czasem jesteś po prostu w nieodpowiednim miejscu w nieodpowiednim czasie. Jednak zawsze masz wpływ na to, co mówisz do siebie o sobie.

Jeśli zdecydujesz się powtarzać same negatywy, to, chociaż ktoś inny je wymyślił, to twój wybór, by je kultywować. Jeszcze raz powtórzę, nie chodzi mi o to, żeby zupełnie ignorować informacje dochodzące z zewnątrz - tylko ograniczyć ich impakt. I przepuszczać je przez filtr swoich wartości, tak, by móc samemu sterować wyborami w swoim życiu.

To, jak sam o sobie myślisz, ma wpływ na to jak sam siebie postrzegasz. A to na to jak reagujesz, zachowujesz się, a co za tym idzie - również po części jak postrzegają cię inni. Na początek spróbuj się wyprostować i nadać sprężystości swojemu krokowi idąc ulicą. Poczujesz różnicę.

Kolejny aspekt narracji wewnętrznej dotyczy myśli, które krążą wokół wydarzeń dnia codziennego. Przykład: zanim zaczniesz mówić sobie jak bardzo dzień jest beznadziejny i zmarnowany, zastanów się, co właściwie chcesz zrobić. Nie jutro, teraz. Jeśli nadal chcesz siedzieć i robić to, co robiłeś - to chyba nie może być takie beznadziejne? To w końcu twój wybór. A jeśli robisz, bo akurat jest to coś, co zrobić należy? Zastanów się, co możesz z tego wyciągnąć dla siebie.

Zmiana interpretacji bodźców zewnętrznych jest dość prosta: zaczynasz doszukiwać się tego, co może ci dać dana sytuacja, zamiast co może zabrać. Wtedy, zamiast na defensywie, skupiasz się na ofensywie i przejmujesz kontrolę. Od kontroli prosta droga do pewności siebie. Skoro i tak tu jesteś, i nie zamierzasz na razie wychodzić, wyprodukuj chociaż parę ciekawych wspomnień.

Pytania pomocnicze:
- Co chcę zrobić teraz?
- Co daje mi to, co robię? 

Podsumowanie: w bardzo dużym skrócie

Co mi się dzieje?
Co mogę zrobić?
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
Przybornik wujka Ro - przez Ro Tembrin - 21-03-2016, 20:48
RE: Przybornik wujka Ro - przez Ro Tembrin - 22-03-2016, 14:03
RE: Przybornik wujka Ro - przez Ro Tembrin - 28-03-2016, 22:46
RE: Przybornik wujka Ro - przez Ro Tembrin - 06-04-2016, 22:06
RE: Przybornik wujka Ro - przez Siriana - 08-04-2016, 18:25
RE: Przybornik wujka Ro - przez Ro Tembrin - 10-04-2016, 14:58
RE: Przybornik wujka Ro - przez Ro Tembrin - 10-04-2016, 16:32
RE: Przybornik wujka Ro - przez Eis - 10-04-2016, 18:55
RE: Przybornik wujka Ro - przez Siriana - 10-04-2016, 19:02
RE: Przybornik wujka Ro - przez Eis - 10-04-2016, 19:05
RE: Przybornik wujka Ro - przez Ro Tembrin - 10-04-2016, 19:13
RE: Przybornik wujka Ro - przez MiCCi - 21-05-2016, 13:35
RE: Przybornik wujka Ro - przez Ro Tembrin - 08-06-2016, 23:31
RE: Przybornik wujka Ro - przez Ro Tembrin - 08-09-2016, 23:02
RE: Przybornik wujka Ro - przez Ro Tembrin - 16-10-2016, 20:19
RE: Przybornik wujka Ro - przez Ki - 30-06-2017, 18:32
RE: Przybornik wujka Ro - przez Ro Tembrin - 30-06-2017, 18:42
RE: Przybornik wujka Ro - przez T.M. - 30-06-2017, 19:53
RE: Przybornik wujka Ro - przez Ro Tembrin - 01-07-2017, 10:05
RE: Przybornik wujka Ro - przez T.M. - 01-07-2017, 12:36
RE: Przybornik wujka Ro - przez Ro Tembrin - 01-07-2017, 14:51

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości